Mentsd ki a tudóst a cybertérből!
A szabaduló játék, szabaduló szoba története egészen a ‘90-es évekig vezethető vissza, amikor a videó játékok kedvelt témája lett, hogy megadott időkereten belül a játékban fellelhető nyomok alapján kellett kiszabadulni különböző helyekről. 2006 óta a valós térben is hódít ez a játékforma, rengeteg szabadulószoba várja már a kalandvágyó játékosokat, a kerettörténetek tárháza pedig kimeríthetetlen (például oldhatunk rejtélyeket Sherlock Holmes bőrébe bújva, lehetünk kincsvadászok, kémek stb.).
A járvány okozta bezártság megihletett néhány ösztöndíjast, miként tudnák a céltelepülésükön lévő magyar szórványközösségek fiataljait megmozgatni, egymással összekötni. A világhálón megtalálható (gyakorta káros) tartalmak áradatában sokszor nehéz kiszűrni a hasznosat és ez a szülőknek is gyakran nehézséget okoz. A mostani kényszerhelyzetben pedig még inkább a négy fal közé és a virtuális térbe szorulunk, ezért egy új, értékes lehetőséget kívántunk biztosítani közösségeink fiataljainak. A projekt a Rabok legyünk vagy szabadok? címet viseli, melynek találóságával magunkat is megleptük. Ismét online térbe került a szabaduló szoba, ezúttal magyar tudósok témakörben. A játék a Mentsd meg a tudóst! nevet kapta.
tA tervezés már márciusban megkezdődött, ekkor határoztuk meg a játék témáját és formáját. Ezt adatgyűjtés követte, majd a feladatok kidolgozása, kísérletezés a különböző online felületek adta lehetőségekkel. Összességében április végére már készen is állt a játék.
Május 11-ig toborozta ki-ki a maga célközösségében az online kalandra vágyókat, s emellett készültünk lelkileg és szellemileg is a játékvezetésre. A bajnokságra négy fős csapatok jelentkezését vártuk. A játékidőt tesztelések után határoztuk meg: két óra állt a csapatok rendelkezésére, illetve három segítséget kérhettek, ha nem boldogultak egyes feladványokkal. Minden csapat kapott egy játékmestert, aki végigkísérte a szabadulásukat, adott esetben előre meghatározott tippekkel segítette őket a helyes megoldásokhoz vezető úton. A versenynek közel száz résztvevője volt, a Kárpát-medence szinte minden szegletéből (Bacsfa, Balog, Bátorkeszi, Bátyú, Bős, Brassó, Csáb, Csicser, Dobóca, Ekecs, Érsekújvár, Eszeny, Felsőszecse, Felsőszeli, Galánta, Gyulafehérvár, Keszegfalva, Kéty, Kishegyes, Léva, Nádszeg, Nagyfödémes, Nagyszőlős, Négyfalu, Nyékvárkony, Óbecse, Őrsújfalu, Pelsőc, Pered, Pozba, Pozsony, Prága, Révkomárom, Szabadka, Szeszta, Tallós, Temerin, Torda, Törökbecse, Újvidék, Ürményháza, Zombor és Zselíz településekről). A játékosok életkora 14 és 45 év között mozgott. Ez az a korosztály, melyet a legnehezebb megszólítani a valós és online térben egyaránt. A szabadulószoba ötlete azonban nagy aktivitást váltott ki családok és baráti társaságok köreiben egyaránt.
A játék során a siker kulcsa minden bizonnyal a csapatmunka volt, hisz a legeredményesebb csapatok a „több szem többet lát” elv alapján mindig más nézőpontból próbálták megközelíteni a rejtvényeket. Így megtapasztalhatták a csapatszellem erejét, és mi magunk is átélhettük a virtuális való közösségépítés örömét. A résztvevők amellett, hogy együtt szórakoztak, a lexikális tudásukat is bővítették, hisz a játék során új ismereteket szerezhettek a számítógép ősét megalkotó Neumann Jánosról, a szuperszonikus repülést fejlesztő Kármán Tódorról, az anyák megmentőjeként emlegetett Semmelweis Ignácról, valamint Béres Józsefről, Teller Edéről, a beszélőgépet feltaláló Kempelen Farkasról, de természetesen Rubik Ernő bűvös kockája sem maradhatott ki.
A legjobban teljesítő csapatok végül a következők lettek (zárójelben a játékidejüket tüntettük fel): Pozsonyi fenevadak (1:13:00), LiBa MaKi (1:20:32) és a Csicsókák (1:31:55).
A játékosok visszajelzései alapján egy izgalmas, érdekes szabadulószobát sikerült megalkotni, ami jobban összehozta őket és szívesen fogadnának új, hasonló kihívásokat. Örömmel olvastuk a szülők által küldött megerősítő üzeneteket (melyekre nem is számítottunk). Kifejezték őszinte köszönetüket, hogy ebben a nehéz időszakban mosolyt és izgalmat csempésztünk a gyermekeik napjába.
Mi magunk pedig boldogan nyugtázzuk, hogy a játékunk segített, hogy ha nem is személyesen - de online formában, újra együtt lehessenek a barátok, a családok, a csapattagok.
a Rabok legyünk vagy szabadok? szabadulószoba bajnokság szervezőcsapata