Rád Anita
Profile picture for user rad.anita
Aktivitás éve
2016
Tevékenységi terület

sérült fiatalokkal való foglakozás, gyülekezeti gyerekekkel és ifjúsággal foglalkozó táborok szervezése, lelki gondozás, programszervezés, gyerekprogramok, kollégiumi gyerekek oktatása, korrepetálása

„Az egészséges nemzetiségnek ... egy főkísérője a nemzeti nyelv, mert míg az fennmarad, a nemzet is él, bármi sínylődve is sokszor ..., de ha az egyszer elnémul, akkor csak gyászfűzt terem a hon, mely a voltakért szomorúan eregeti földre ... lombjait." (Széchenyi István: Hitel)

Bemutatkozás

Erdély egyik legszebb régiójában, Kalotaszeg szívében, Kalotadámoson születtem 1990. január 27-én. Így olyan áldásos helyzetben voltam, hogy olyan környezetben nevelkedhettem, ahol a tiszta magyar öntudat mai napig is egyik fő vezérelve a hétköznapoknak. Még mindig tisztán emlékszem arra, amikor tízéves koromban egy darab vászonnal és egy tűvel ültem nagymamám mellett a kispadon és lestem minden egyes mozdulatát, utánozva őt, az öltéseket, azon szorongva, hogy nekem is mielőbb meg kell tanulnom a varrást, hiszen én is kalotaszegi leány vagyok. Kérdeztem és mímeltem őt, és öltögettem én is, és közben meséket hallgattam tőle, meséket a régi időkről, a fonó és varró házakról, a leány népviseletről, a régi ünnepi mulatságokról. Ittam minden kedves tájszólásban kiejtett szavát, és a szavakkal együtt szívtam be mindazt, ami minket, magyarokat jellemez és összetart itt Erdélyben.

Az első nyolc osztályt a tánctáborairól híres Kalotaszentkirályon végeztem el, ami után úgy döntöttem, hogy a Kolozsvári Református Kollégiumban fogom folytatni a középiskolai tanulmányaimat. A kollégiumban rádöbbentem arra, hogy a szép magyar beszéd, a népdalok, népmesék és hagyományok ismerete és gyakorlása egyáltalán nem természetes velejárója annak, hogy mi magyarok vagyunk. Szórványközösségekből érkezve a kollégiumi társaim javarésze ugyanis a gimnáziumi évek alatt, csupán az iskolában ismerkedett meg nyelvünkkel, történelmünkkel és értékeinkkel.

Mindezek után döntöttem úgy, hogy a jövőben nekem is tennem kell valami azért, hogy azok a magyar testvéreim, akik szórvány környezetükben távol maradnak mindattól, ami meghatározná nemzeti identitásukat, részesévé lehessenek az erdélyi magyar közösségünknek. Egyrészt ezért, másrészt pedig a magyar irodalom, nyelv és néprajz iránti szeretetem miatt folytattam felsőfokú tanulmányaimat a kolozsvári BBTE Bölcsészettudományi Karán, ahol magyar és angol nyelvet és irodalmat tanultam. Az idén pedig mesteri tanulmányaimat is befejeztem a BBTE Református Tanárképző Karának Alkalmazott Teológia szakán. Azért választottam továbbtanulásra ezt a szakot, mivel úgy véltem, hogy jövőbeli munkám lelkész férjem mellett ezáltal hasznosabb és egyben számomra könnyebb is lesz. A magyar nyelv és irodalom, valamint a hitoktatás területén szerzett tudásomat jelenleg önkéntesként hasznosítom.

A tavalyi évemet Hollandiában töltve a kisebbségek vallási és nemzeti identitásának kapcsolatát kutattam magiszteri képzés keretein belül, azonban ezt a kutatásomat folytatni szeretném itthoni, kárpát-medencei szinten is majd doktori képzés alatt. Így a Petőfi Sándor program nem csupán arra nyújt lehetőséget, hogy a tenni akarásomat kielégíthessem és képességeimmel hozzájárulhassak a Kárpát-medencei magyar nemzeti öntudat megőrzéséhez, hanem ugyanakkor lehetőséget biztosítana a személyes kutatásom folytatásához is.

Végezetül pedig Széchenyi István szavait szeretném idézni, amely véleményem szerint tökéletesen kifejezi mindazt, amit képviselek és a Petőfi Sándor Programon belül is képviselni szeretnék: „Az egészséges nemzetiségnek ... egy főkísérője a nemzeti nyelv, mert míg az fennmarad, a nemzet is él, bármi sínylődve is sokszor ..., de ha az egyszer elnémul, akkor csak gyászfűzt terem a hon, mely a voltakért szomorúan eregeti földre ... lombjait." (Széchenyi István: Hitel)