Jelenlegi hely
Komplex programmal készülök erre az évre: játszóház szervezésétől kezdve drámapedagógiai foglalkozásokon át a folklórkincs felgyűjtéséig egészen az anyag kiállításáig, feldolgozásáig. Mindezek az identitástudat, a hagyományőrzés, a kulturális és nyelvi ismeretek bővítése, erősítése céljából.
2008 óta foglalkozom kisebbségkutatással, határon túli magyar közösségekkel. A Balassi Intézet Márton Áron Szakkollégiumának kutatásszervezőjeként kerültem kapcsolatba nemcsak a Magyarországon tanuló, hanem a szülőföldön maradó diákokkal, kutatókkal, szervezetekkel. Szociológiai, oktatáspolitikai kutatásokkal foglalkoztam, az Oktatási Kataszter frissítésével, a Kutatói Szakkollégium szakmai-szervezési lebonyolításával, konferenciák szervezésével. A szórvány, ill. a diaszpóra kutatásokban való részvételem bedolgozás formájában megmaradt az új munkahelyre való távozásom után is (diaszpóra adatbázis, mentorálás, workshopvezetés.) A Momentum Doctorandus, a kárpátaljai doktoranduszok szövetségének kezdetektől fogva támogatója, „alapítója” vagyok.
Bár szinte minden régióval sikerült a munka mellett személyes jó kapcsolatokat kialakítani, a kárpátaljai régió bizonyult a legerősebbnek. Ezek a szálak az intézetből való távozás után sem szakadtak el. A Pro Cultura Subcarpathica civil szervezettel és alapítvánnyal közös programok megvalósításában dolgozunk együtt: olvasótábor, szórványból érkező gyerekek segítése, rendhagyó irodalom- és történelemórák tartása. Ezeken a foglalkozásokon a magyar nyelv aktív használata mellett nagy hangsúlyt fektetünk a múzeumpedagógiai gyakorlatra: pl. kézműves foglalkozásokon földgömb készítése, füzet- illetve könyvkötészet, minden, ami a magyar irodalommal, történelemmel, kultúrával kapcsolatos.
A József Attila Tudományegyetemet és a Janus Pannonius Tudományegyetemet párhuzamosan végeztem, majd Szegeden doktoráltam irodalomtudományból. A történelem-magyar szak mellett elvégeztem a régészet és néprajz előkészítő szakokat, koordináltam néprajzi kutatásokat. Komplex programmal készülök erre az évre: játszóház szervezésétől kezdve drámapedagógiai foglalkozásokon át (irodalommal s nyelvoktatással egybekötve) a folklórkincs felgyűjtéséig (történelmi hagyományok felélesztése, felgyűjtése, kirándulásokkal egybekötött kulturális térkép elkészítése) egészen az anyag kiállításáig, feldolgozásáig. Mindezek az identitástudat, a hagyományőrzés, a kulturális és nyelvi ismeretek bővítése, erősítése céljából.
A XX. századi magyar irodalomtörténeti és - elméleti órák mellett oktattam retorikát, szociolingvisztikát, beszédművelést. Ezen anyagokat és módszereket jól tudom hasznosítani a különböző gyerektáborokban, programokon, az iskolahálózat minden szintjén, természetesen más-más megközelítésben és tudásmennyiséggel. Célom az irodalom és történelem élményszerű, interaktív formában történő megközelítése: Tárgyi, szellemi gyűjtések szervezése, feldolgozása, kiállítás létrehozása; foglalkozások tájházakban, múzeumokban; naptárak, képeslapok készítése: Kárpátalja nevezetességei gyerekszemmel; blogújság vezetése, az elvégzett munka folyamatos dokumentálása; irodalmi versenyek lebonyolítása (2017 Arany János születésének bicentenáriuma!). Fontosnak tartom, hogy a végzett munkahelyi honlapon/önálló weboldalként is megjelenjen, mintegy virtuális kiállításként. A folyamatosan épülő-szépülő, gyarapodó térkép elkészítése, a programok dokumentálása nemcsak a közösségépítést segíti/erősíti, hanem szakmai ismereteket is nyújt az érdeklődőknek.