ÉrzésTÉR-Képek - Bódi Barbara kiállítása a kassai FiguratiF Galériában

Bódi Barbara festményei érzelmi térképek: a női lélek mélységeit és rejtett ösvényeit tárják fel. Művei nemcsak látványt, hanem belső utazást is kínálnak – nyitottságot és érzékenységet kérve a befogadótól, aki így maga is részese lehet e különleges érzelemvilágnak.

Ezek az érzéstérképek egyfajta útmutatóként is szolgálhatnak a női lélek rejtelmeihez. Festményeimmel érzelmi útvonaltervet rajzolok, amely segíthet a férfiaknak jobban megérteni a nő komplex érzelemvilágát – akár egy érzelmi Google Maps. Ehhez azonban nyitottság és megfelelő érzékenység szükséges: csak így válhatnak befogadhatóvá ezek az érzésTÉR-képek." - mondta el a művésznő.

Bódi Barbara az a fajta megmerítkező, mindig mélyebbre tanuló, mindig magasabbra törő művész, aki innovatív alkotói attitűdjét tudományelméleti tevékenységgel támasztja meg, és ez a folytonos befogadás egy életen át tartó fejlődés lehetőségét és nagyvonalúságát adja a kezébe. Ez az önmagát inspiráló kreativitás, a képeit nézve, minket is átjár." - ezt a jellemzést Major Eszter Anna művészeti író írta az egyik cikkében.

Barbara három évvel ezelőtt lett MMA-ösztöndíjas és közben a Rovás táboraiban is megfordult Tihanyban, Debrődön és Csíkszentkirályon. Ezek a most kiállított festmények is részben ezekben a táborokban születtek.  

A kiállítást Csáji László Koppány író, kulturális antropológus és ügyvéd, az MMA Művészetelméleti és Módszertani Kutatóintézetének igazgatója nyitotta meg:

A kép eltávolítva.A kép eltávolítva.A kép eltávolítva.A kép eltávolítva.A kép eltávolítva.A kép eltávolítva.A kép eltávolítva.A kép eltávolítva.

Bódi Barbara, pontosabban dr. Bódi Barbara, kiállításmegnyitójára gyűltünk ma össze Kassán. Bódi Barbara különleges színfoltja a magyar képzőművészetnek. A Magyar Művészeti Akadémia művészeti ösztöndíjasa 2018 és 2021 között volt, ennek kapcsán az MMA Művészetelméleti és Módszertani Kutatóintézetében ismerkedtünk meg. Azóta is lenyűgöz érzékenységével és aktivitásával. A 2023-ban a művészeti ösztöndíjasok számára megindított művésztelepi részvétel egyik legaktívabb tagja. Keresi, és nagyon gyorsan meg is találja a közös hangot az addig számára ismeretlen művészekkel (magyarokkal, szlovákokkal, lengyelekkel, ukránokkal és másokkal), még ha nem is a képzőművészet területéről jöttek. Ennek oka, hogy az emberi érzések közös nevezőit keresi. A lélek által vont kéz ihlette munkáit és hatja át személyiségét. Mi is ez a „lélek”? Michelangelo szonettjében ezt írja: „A legnagyobb művésznek sincs oly álma / amit ne zárna bármely kocka márvány / önnön feleslegébe: míg, kitárván, / a lélek által vont kéz megtalálja.” (ford.: Babits Mihály) A lélek e kétértelmű versben egyszerre az emberi lélek és az Isten lelke. Bizonyos szempontból a kettő nem is igen választható el. Saját megfogalmazásomban ez így hangzik: „Mindannyian az álmodozó Isten csöppnyi gondolatai vagyunk. / Hősök, egy szépen kigondolt, / épülő-múló, hömpölygő mesében. / Sorsunk nem az eltűnés, hiszen / örökléte csillog mindünk szemében. / Remélem, mosolyogsz, mesemondó, / amikor rám gondolsz éppen.” (Csáji László Koppány: Az álmodó Isten).

Ugyanakkor Bódi Barbara kísérletező művész is. Kísérletező, hiszen anyagokkal, technikákkal, struktúrákkal és felületekkel, fényekkel, színekkel és árnyékokkal játszik. Egy főnixmadarat is megszégyenítene rendkívüli megújuló képessége. A kiállításon is azonnal érzékelhető életművének sokfélesége, pedig életpályája még felfelé ível. Fiatalsága, örök fiatalsága, folytonos megújulási képessége okozhatta, hogy belekezdett egy új, a művészek számára ritkán megnyíló kalandba: a tudomány világába. Az ELTE képzésén szociológus lett, majd a romológiai doktori iskolában szerzett PhD fokozatot. Tette ezt, mint a belső és külső perspektívát ötvöző, a roma társadalmat és kultúrát belülről ismerő művész és kutató. Doktori dolgozatában a magyar roma képzőművészek világát, festészetét és életpályáját elemezte. Személyes törekvéseiket, társadalmi hátterüket, fogadtatásukat. E munka nagy hatást gyakorolt rám. Rádöbbentem ugyanis arra a dilemmára, amelyben a cigány festőművészek vannak: cigányságuk sokszor felülírja, elfedi művészetük lényegét a kritikusok és a közönség szemében. Nehezen tudnak szabadulni attól a kerettől, hogy ennek alapján szemléljék, mérjék őket, és ne a művészet, vagy akár azon belül a magyar képzőművészet mércéjével. Persze ki-ki másképpen és máshogyan viszonyult ehhez az elvárás- és értelmezés-horizonthoz. Voltak, akik igazodni kívántak a társadalmi és művészetelméleti elvárásokhoz, mások szabadulni tőle, megint másokat nem is igazán érdekeltek e külső perspektívák, és egyszerűen alkotni vágyott.

 

A kép eltávolítva.A kép eltávolítva.A kép eltávolítva.A kép eltávolítva.

Ilyen autonóm alkotó Bódi Barbara is. Néha visszanyúl a roma festők hagyományához, hiszen sohasem kívánja megtagadni gyökereit. Máskor azonban saját utakat jár, amelyen nem szeretné, ha ezzel a szemüveggel szemlélnék őt. Kísérletező, az emberi lélek és a transzcendens reflexiók feltárása vonzza, akár figurális, akár absztrakt alkotásokat fest. Folyamatosan újabb és újabb területeken bolyong, vándorol, kalandozik, akár a szekerekkel, lovakkal, mesterségeik kiaknázása és a megélhetés érdekében vándorlók. Nemcsak a hajdani cigányok. Ilyen nomádok tengeren és szárazföldön ma is vannak. Hiszen vannak tengeri nomádok és vándor kézművesek Latinamerikától Ázsiáig, Afrikától Európáig.

Bódi Barbara e kísérletező, folyamatosan új világokba vágyó, de gyökereit sohasem felejtő művész. Amellett, hogy kutató tudós. Az ugyanis, amit a cigány festőművészek alkotásainak, életútjainak feltárása során végzett, nyugodtan mondható mérföldkőnek a roma festőművészek művészettörténeti és társadalomtörténeti elhelyezésének kérdésében. Barbara tehát kétlábú ember: a tudomány és a művészet egyaránt vonzza, itt is, ott is egyaránt kísérletező, az Embert kereső alkotó. Az Embert keresi és benne az Istent, vagy épp fordítva: az Istent, és benne az embert. A kiállított művek között több alkotásában felfedezhető ez a látszólagos ambivalencia.

Végezetül még egy értelmezési síkra szeretném felhívni a figyelmet: a természet és a misztikum találkozására. Az egyik legjelentősebb „szecessziós” költő, Stefan George A szőnyeg című versében így fogalmaz: „Itt kavarognak emberek, növények / És keveregnek selyemrojt-keretben, / Kék sarlókon fehér csillagok égnek / S minden lebűvölt, dermedt táncba retten. / Kopasz vonalak vége dús cikornya / S ellentmondó a rajzok furcsa teste. / Nincs senki, aki e rejtélyt feloldja, / De az egész felébred egyszer este. / Akkor borzongnak a halotti ágak, / Miket körök, ívek zártak be folyvást, / A bogzott bojt elé nyíltan kiállnak / És végre hozzák az igaz megoldást. / Nem szóra és nem minden percben éppen, / A durvák mitse látnak itt e mintán, / Sokaknak sose szólanak beszédben, / Csak keveseknek szólnak képbe, ritkán.” (ford.: Kosztolányi Dezső)

Érezzük mi is e kavarást, e misztériumot Bódi Barbara festményei láttán. Mindezek az értelmezési síkok, dimenziók és lélek-mélységek adják a kiállítás címét, és egyben adnak útjelzőt a kiállítás bejárásához, értelmezéséhez. Mélyrétegeinek felfejtéséhez nyitott szemlélődést és kellő időt kívánok! Ezennel megnyitom a kiállítást.