Jelenlegi hely

Országos népdaléneklő versenyen jártak a szamosújváriak

/ Medvegy Andrea /
medvegy.andrea képe
Szamosújvárról két tehetséges népdalénekes gyermek, Balla Péter és Gajdos Krisztina is bejutott az Őszirózsa Országos Népdalvetélkedőre. Krisztinát volt szerencsém elkísérni Temesvár mellé, Újszentesre.
Őszirózsa Országos Népdalvetélkedő 2015. október 16.Őszirózsa Országos Népdalvetélkedő 2015. október 16.Őszirózsa Országos Népdalvetélkedő 2015. október 16.

Október 17-én Újszentesen, Temes megyében a Romániai Oktatási és Kutatási Minisztérium, a Temes Megyei Tanács, a Temes Megyei Tanfelügyelőség, az Újszentesi Helyi Tanács és a helyi általános iskola megszervezte a VII. Őszirózsa Országos Népdalvetélkedőt. Arad, Bákó, Bihar, Brassó, Fehér, Hargita, Hunyad, Kolozs, Kovászna, Maros, Máramaros, Szatmár, Szilágy és Temes megyéből 131 gyermek mutatta meg tudását. A helyi általános iskolában, a kultúrotthonban és a római katolikus templomban korosztályok szerint párhuzamosan zajlott a verseny. Ének-zene tanárok alkották a zsűrit, melynek elnökségét Fall Ilona színművésznő vállalta, a megelőző évek szokása szerint.

A megyei elődöntők után az 1. és 2. helyezettek érkeztek Temesvárra. Szamosújvárt Gajdos Krisztina, ötödikes kislány képviselte. A korosztályában 39 versenyző mérte össze a tudását. Minden korosztályt 3 tagú zsűri értékelt, és a délutáni szabadon választható programok – például városnézés vagy gyermekjátszóház – alatt összesítették az eredményt. A szakmai szempontok bizonyos mértékig eltérnek a magyarországi népdaléneklő vagy népzenei versenyeken megszokottaktól, inkább közelítenek az iskolai ének-zene oktatás vagy a tehetségkutató műsorok nézőpontjához, úgy a technika, mint az előadásmód terén. Nagyon nagy az igyekezet és az összefogás a szervezésben – példaértékű a helyi általános iskola magyar-román vegyes tanári karának összmunkája, és bizonyára az autentikára való igény is megerősödik majd, mind a felkészítő tanárok, mind a zsűri részéről. A Szamosújvári Téka Alapítvány ebben élen jár, hiszen népdal-, népi hangszer- és néptáncoktatás folyik évek óta magas szinten az intézményben.

Vajon történik-e szemléletváltás – ahogy azt Szlovákia esetében szemmel kísérhettük? Vagy törvényszerű-e, hogy ebbe az irányba mozduljon el a szervezők szándéka? Kívánom, hogy akár a Petőfi Program keretében, akár más úton mihamarabb megláthassuk.