Jelenlegi hely

A spliti magyarok Szabadkán és környékén jártak

/ Mandácskó Eszter /
mandacsko.eszter képe
A Horvátországi Magyar Demokratikus Közössége (HMDK) Split-Dalmát Megyei Egyesülete tartalmas túrát tervezett október első hétvégéjére. Tagjaik közül többen Szabadkáról származnak, így őszi kirándulásuk célpontja Vajdaság központja és a Palicsfürdőn megrendezett Vajdasági Magyar Ünnepi Játékok megnyitóján való részvétel volt. Abban a megtiszteltetésben részesülhettem, hogy a spliti közösséggel tarthattam hosszú hétvégéjükön és velük együtt élvezhettem a megtervezett programok, élmények sorát.
splitsplitsplitsplit

Szeptember 30-án, pénteken éjszaka érkeztünk meg szállásunkra Palicsra, a Villa Larusba. Másnap, szombat délelőtt idegenvezetés keretében megnéztük Szabadka városát. Elsétáltunk a város egyik legrégibb épületéhez, a Ferences templomhoz és a hozzá tartozó Fekete Boldogasszony kápolnához, ahol megtekinthető a Fekete Mária kegykép. Ezután túravezetőnk Reichl (Raichle) Ferenc örökségét mutatta meg nekünk.

Az építész a 19. század végén munkálkodott, a nevéhez köthetők az első szabadkai szecessziós épületek, melyek közül kiemelkedik a Raichle-palota. A kiváló magyar építész hagyatékának megcsodálása után sétáltunk a Főtérre a Népszínházhoz, majd kívülről-belülről megnéztük az ugyancsak magyar szecessziós stílusban épült Városházát.

A város központjából a Zsinagóga, majd a Székesegyház felé vettük az irányt. Majd innen a város legrégebbi Magyar Művelődési Központját, a Népkört kutattuk fel. Ott fogyaszthattuk el az ebédünket is.

Délután a Lányi Ernő Iparos Művelődési Egyesület tagjai fogadtak bennünket. Vezetőjük, Mihályi Katalin mutatta be nekünk a 118 éves szervezetet és ismertette dalárdájuk működését, munkájukat. Az énekkaruk fejlesztése és a fellépéseikre, hangversenyekre való készülődés mellett nagy erőt fektetnek a vajdasági népi kézműves termékek készítésébe. Tradicionális mintákat, és a környékre jellemző technikákat használva hímeznek az asszonyok.

A Lányi Egyesület megismerése után a spliti magyarok mutatták be működésüket. Először vezetőjük, Kollár István majd a képviselőjük, Tripolszki Anikó beszélt munkájukról.

E tartalmas nap zárásaképpen este a splitiekkel részt vettünk a palicsfürdői Vigadó épületében megtartott Vajdasági Magyar Ünnepi Játékok megnyitóján. A program csodálatos és különleges hátteréül a bukovinai székelyek varrottasaiból készített kiállítás szolgált. Az eseményen még volt szerencsém találkozni a vajdasági Petőfi-ösztöndíjasokkal mielőtt továbbutaztak volna célállomásukra.

Vasárnap a spliti magyarok többsége felkutatta rég nem látott családját, rokonait, míg mi, többiek Palicsfürdőt fedeztük fel. A délután folyamán pedig abban a megtiszteltetésben volt részem, hogy meglátogathattam otthonában Tolnai Ottó Kossuth-díjas vajdasági író/költőt.

A spliti küldöttség másik felével végül este találkoztunk ismét a vacsorát biztosító magyar Mauer Borászatban. Oszkár és családja körülbelül 12 hektárnyi területen tevékenykedik, telkei Szabadka - Horgos körül, a Duna partján, valamint Szerémségben találhatók. Elmondása szerint a szerémségi boroknak több mint négyezer éves hagyománya van. Léteznek olyan szőlőfajták, melyek innen kerültek Tokaj területére.

A Mauer pince évente 50-60 ezer liter bort produkál, számos palackozott típusa közül mi négyet kóstolhattunk meg a vacsora keretében.

Vasárnap elmúltával kirándulásunk a végéhez ért. Hétfőn Vukovár felé vettük az irányt. Szándékomban állt összeismertetni a spliti magyarokat a vukovári egyesület tagjaival, ugyanis eddig csak a vezetők kötöttek barátságot. A kiránduló társaság nagy örömmel fedezte fel a vukovári otthon szobáit, új és felújított tereit. Sokan ámulva nézték a falakra feltett szőtteseket, hímzett kendőket és a berendezett tiszta szobát. Végül engem biztonságban hagyva, friss kávéval és süteményekkel eltelve indultak útnak a tengerpart irányába...

Köszönettel tartozom a spliti társaságnak az élményekért! Mindamellett, hogy életemben először sétálhattam Szabadka utcáin, lehetőségem adódott a tavasszal (Splitben) kötött barátságok elmélyítésére is. Köszönöm kedvességüket, nyíltságukat és hogy közösségük tagjának érezhettem magam e pár nap alatt!