Az erdélyi iskolákban tanuló diákok már megszokhatták, hogy a tavaszi vakáció előtt egy teljes hétig kilépve az osztálytermekből, különböző oktató-nevelő jellegű programokon vesznek részt. A már hagyományosnak mondható Iskola másként elnevezésű, különleges tanítási héten, a diákok érdekes foglalkozáson vesznek részt, legyen szó akár kirándulásról a természetben, szemétszedésről, múzeumlátogatásról, sportprogramokról vagy akár börtönlátogatásról.
Széll Bíborka, az előkészítő osztály tanítónője, azzal a kéréssel fordult hozzám, hogy az Iskola másként hetében szervezzünk egy sportnapot, a mozgás és egészségmegőrzés jegyében. A következő napokban el is készült a Sportnap teljes menterendje. Nem volt nehéz dolgom, mivel a szerdai foglalkozások alkalmával már rengeteg játékkal, mozgásformával, valamint sokféle labdával ismerkedtek meg a legkisebbek, amelyek segítségével sportképességeiket fejlesztették.
Az egész napos foglalkozásnak a bemelegítést követően hat különböző tematika szerint elkészített “állomása” volt, amelyeknek a következő fantázianeveket adtam: Talpalávaló! Fújjuk ki magunkat! Segítsünk a társunknak! Versenyezzünk! Maradj egyensúlyban! Egységben az erő! és a Pattogjon a labda! Egy-egy állomás végén pedig a gyerekekkel közösen beszélgettünk a mozgás fontosságáról, a helyes táplálkozásról, a tisztálkodási szokásokról és a pihenés jelentőségéről.
Ahogy már azt a nevekből sejteni lehet, a különböző “állomások” során a csemeték, megdolgoztatták talpizmaikat, a légzéstechnikákat gyakorolhatták, páros gyakorlatokat sajátítottak el, egyensúlyfejlesztő gyakorlatokat végeztek, csapatjátékokban vettek részt, illetve az ilyen alkalmakról elmaradhatatlan labdás játékokat próbálhattak ki. Úgy gondolom, hogy a rendelkezésre álló időt sikerült maradéktalanul kihasználni.
A közel öt órás foglalkozás után a következett egy rövid levezető, ezt követően a résztvevőket oklevéllel díjaztuk (alább látható), valamint gyümölcsökkel ajándékoztuk meg. A foglalkozás végeztével kissé fáradtan, de annál vidámabban tértek vissza az osztálytermükbe a gyerkőcök.
Reményeim szerint az ilyen alkalmak segítenek abban, hogy a gyerekek megismerjék a testmozgás előnyeit, illetve kerüljenek közelebb a sportokhoz. Fontosnak tartom, hogy már kis korban ismerkedjenek meg a lehető legtöbb mozgásformával, majd váljon életük szerves részévé a testmozgás, ugyanakkor tudatosítsák annak fontosságát.
“A sport, az nemcsak testnevelés, hanem a léleknek is a legerőteljesebb és legnemesebb nevelő eszköze.”
Szent-Györgyi Albert