Ünnepi műsor a Gaudeamus Házban
A mi Urunk, Jézus Krisztus földi születésének ünnepére készülődve mindannyian igyekszünk jobban odafigyelni embertársainkra, hiszen a Karácsony hagyományosan az öröm, a békesség, a megbocsátás, a család, a gyermekség, az otthon és a szülőföld ünnepe is egyben. Jézus szegényes körülmények között született, egy istállóban, mert senki se fogadta be a házába a várandós Máriát születésének estéjén. A gyermekotthon lakói erről a jászolban született újszülöttről énekeltek, aki később megváltja a világ bűneit, és akivel, ha felé fordulsz, személyes barátságot ápolhatsz. Számos újszövetségbeli történet példázza ezt a személyes odafordulást, ahol Jézus emberi mivoltában jelenik meg. Családja, követői, tanítványai körében nemcsak isteni természete bontakozik ki előttünk az újszövetségi történeteken keresztül, de emberi érzelmei, kötődései, félelmei is. Erről így írok egyik szépirodalmi munkámban: „A szatmárcsekei kopjafák tövénél – A néphit és a kereszténység találkozása ez a temető. A kopjafák csónak alakúak. Ezek a csónakok, akár a görög mitológiában, átviszik a lelkeket a túloldalra. Révész nincs, ezért hantolás előtt nem raknak pénzérméket a szemgödrökre, mint az ókori görögök tették. Mindenki maga evez át a saját csónakján a túloldalra. Úgy képzelem, az a folyó nagyon széles, s lassú folyású, ködös, de a túlpartja ragyogó, akár a mennyek kapuja. Amikor összeszedtük elhunyt nagynéném holmijait, Krisztus arcok néztek rám a képeslapokról, a brosúrákról, a borítókról, a festmény reprodukciókról, a fénymásolatokról, hol szelíden, hol elmerengőn, hol szenvedőn, hol szigorúan, hol szomorúan. Akkor magam elé idéztem a mi Urunk, Jézus Krisztus letartóztatását a Gecsemáné kertben. A tanítványok alszanak, míg ő az Atyához fohászkodik. Nagymamám azt mondta, annak a színésznek szent tekintete van, aki Zeffirelli filmjében játszotta Jézust, míg engem jobban megérintett a musical, a ’73-ban készült Webber-féle Jézus Krisztus Szupersztár. Később, már az egyetemi évek alatt, mikor angolul kezdtem el tanulni, megértettem a szövegét, és egész testemben-lelkemben borzongtam annál a résznél, amikor Jézus kéri az Atyát, hogy láthassa, hogyan fog meghalni. Évszázadokkal ezelőtt festett mesterművek részletei villannak fel, megrettentő vízióként ábrázolva a kereszthalált. A konfirmáció kérdezz-felelek katekizmusa nem tudta velem megértetni ennek a súlyos áldozathozatalnak a misztériumát, kiskamaszként még nem voltam arra kész, hogy átérezzem. Csak huszonéves koromban értem meg arra, hogy megértsem a kereszthalál jelentését. Amikor ezt a részt nézem és hallom, mindannyiszor mélyről jövő, egész lényemet átjáró borzongást érzek. Krisztusban találkozunk. ABFRA.”
https://www.youtube.com/watch?v=Nv-CsctQ72g
Az emberi lét végtelen esetlegessége, törékenysége, a születés és a halál misztériuma jelenik meg két legnagyobb keresztény ünnepünkben, a Karácsonyban és a Húsvétban. Köszönöm diákjainknak szeretetteljes kis műsorukat, és ugyanakkor kérem, hogy mindenki szakítson időt egy-egy, Jézus életét feldolgozó film megtekintésére, amit a következő összejövetelek során megbeszélünk!
Ajánlott filmek közül néhány:
Andrew Lloyd Webber – Tim Rice – Normann Jewison: Jézus Krisztus Szupersztár (1973)
Franco Zeffirelli: A Názáreti Jézus (1977)
Martin Scorsese: Krisztus utolsó megkísértése (1988)
Mel Gibson: A Passió (2004)
Catherine Hardwicke: A születés (2006)