Jelenlegi hely

Testvérgyülekezeti kirándulás Beregrákosról Pálházára

/ Simoncsics Nóra /
simoncsics.s.nora képe
A Borsod-Abaúj-Zemplén megyei Pálháza – 1060 fős lakosságával Magyarország legkisebb hivatalosan bejegyzett városa – Beregrákos testvérgyülekezete. A két helység református gyülekezetei évekre visszanyúló baráti kapcsolatot ápolnak egymással, és évente egyszer-kétszer látogatást tesznek a másiknál. Idén ősszel a pálháziak fogadtak minket, és egy csodálatos hétvégét szerveztek nekünk. A gyülekezet idősebb tagjainál aludtunk, ezzel is ápolva nemcsak a két település, de az anyaország és a szórvány közötti kapcsolatot is.

Kulturális programként elmentünk a közeli Boldogkőváralja falunál álló, a tatárjárás után emelt Boldogkői várba is. A középkori hangulatot fokozta a november eleji ködös, esős, szürke idő, de ez nem szegte kedvünket, sőt inkább hozzáadott a középkori élményhez.

Vizsolyban, is jártunk, ahol megtekintettük a legrégibb, máig fennmaradt (és ma is használt) teljes, magyar nyelvre lefordított Bibliát, amely 2015. januárjában bekerült a hungarikumok közé. A fordítást Károlyi Gáspár és lelkésztársai végezték, a könyv kinyomtatásában pedig Mantskovits Bálint nyomdász segédkezett: 1586-1589-ig fordították, a nyomtatást 1589. márciusában kezdték el. 1590. július 20-ra kb. 700-800 példányt nyomtattak ki. Vizsolyban azonban nemcsak a biblia, hanem maga a román kori református templom is, amely már az 1200-as években is ott állt.

A színes programok után együtt vacsoráztunk a parókián, kicsit ismerkedtünk, közösen énekeltünk, nagyon kellemesen telt az este. Másnap, a vasárnapi istentiszteletet Páll László beregrákosi lelkész és Baksy János pálházi tiszteletes együtt celebrálták. Vendéglátóink az istentisztelet után további programokat tartogattak számunkra: az együtt elköltött ebédet követően Felsőregmecre látogattunk, ahol a mai napig áll egy másik román kori építészeti emlékünk, a 12. században épült református templom.

A hétvége zárásaként Kazinczy Mauzóleumában jártunk Sátoraljaújhely-Széphalmon. Neves nyelvújítónk, költőnk háza helyet itt ma egy számára méltó emlékhelyen, a Kazinczy Emlékkertben álló az Emlékcsarnokban ismerkedhettünk meg életével. A kertben található Kazinczy Ferenc sírja és A Magyar Nyelv Múzeuma is, de ide sajnos már nem tudtunk bemenni, egyrészt a záróra, másrészt a hazautazás miatt.

A két nap során én is közelebb kerülhettem a beregrákosiakhoz és a testvérgyülekezet egyes tagjaihoz, és részese lehettem egy református testvéreket összekötő, határon átívelő kapcsolatokat teremtő, a magyarságot összekovácsoló, szívmelengető és tartalmas hétvégének. Köszönöm a felejthetetlen élményt!