A macedóniai magyarok otthonról is szeretnek nyelvet tanulni
Amint komolyra fordult a helyzet Macedóniában, felajánlottam a nyelvtanulóknak, hogy aki továbbra is szeretné fejleszteni nyelvtudását, jelentkezzen az online magyaróráimra, ahol egy-két-három fős csoportokban zajlik az oktatás minden hétköznap a délutáni és esti órákban. Pik-pakk 16-an jelentkeztek is, így gyorsan elfogytak az időpontok. A diákok életkora 17 és 67 között mozog, így elmondható, hogy mind az X, Y, és Z generáció tagjai is részt vesznek. A többséggel heti két alkalommal, míg néhányukkal hetente egyszer beszélgetünk.
Mivel a személyes nyelvóráimnak is jelentős részét képezték az IKT (információs és kommunikációs technológiai) eszközök, így a megnövekedett óraszámtól eltekintve, nem volt különösebben nehéz átállni az online oktatásra. Persze az első hét alatt néha megjelent a technika ördöge, de a kisebb-nagyobb fennakadásokat mindig sikerült elhárítani. A második hét elteltével elmondható, hogy én is és a diákok is hozzászoktunk és gyakorlottan ellavírozunk a különböző digitális platformok között: pl. Skype, Google Classroom, Google táblázatok, Learningapps, Quizlet, Wheel decide, Wordwall, hogy csak a legfontosabbakat emeljem ki.
Természetesen, mindegyik eszköz más célt szolgál, de most nem is részletezném őket, csupán jó szívvel ajánlanám a használatukat minden tanárkollégámnak. Kihangsúlyozom, hogy csupán ezen eszközök használatával nehezen lenne megoldható a nyelvoktatás, így a hagyományos nyelvkönyveknek és hangfelvételeknek is nagy szerep jut az online nyelvórákon. Viszont megfelelő arányban kombinálva ezeket, dinamikus és szórakoztató nyelvórákat (és házi feladatokat) készíthetünk, amelyek hatékonyan fejlesztik a tanulók nyelvi kompetenciáit, és nem utolsó sorban talán élvezetesebbé, könnyebbé is teszik számukra ezt a nehéz időszakot. Ennek a legszembetűnőbb bizonyítéka a tanulóim mosolya, amikor napról napra megjelennek a képernyőmön és magyarul kérdezik: Szia! Itt vagy? Jól hallasz?