Ehhez az azóta valóban nemzetközivé terebélyesedett eseménysorozathoz csatlakozik évről évre mindenki az adott helyszínen, a maga lehetőségei szerint. Hogy ebből mi se maradjunk ki, zenei szerkesztőként úgy gondoltam, leporolom egy régebbi komolyzenei kvízemet, a mai kor kánonjához, illetve a helyi sajátosságokhoz igazítom, és ellátogatok vele a legközelebbi tanintézménybe, nevezetesen a dévai Téglás Gábor Elméleti Líceumba, ahol első ottjártamkor épp Sosztakovics híres keringőjére figyeltem fel, ugyanis a gólyabálra készülő diákok erre gyakorolták a táncot a nagyszünetben az iskola aulájában.
A félórásra szabott komolyzenei kvíz 33 népszerű dallamot tartalmazott, benne magyar, illetve magyar vonatkozású művekkel is, úgymint Liszt 2. rapszódiája Cziffra György előadásában vagy Johannes Brahms 5. magyar tánca. Mint a Lehár Ferenc Polgári Társulás tagja, Komáromból magammal hoztam a nagybetűs komolyzenei kánonba nemrég bekerült zeneszerző egyik duettjét A víg özvegyből, záródarabként pedig szánt szándékkal Sosztakovics keringőjével zártam a sort, hogy a sikerélmény, és vele az élményalapú oktatás is garantált legyen.
Kuriózumként az adott zeneművekből az eleddig csak angolul megjelent 1001 classical recordings you must hear before die (1001 komolyzenei felvétel, amit hallanod kell, mielőtt meghalsz) című mértékadó könyve alapján legjobbnak ítélt felvételeket kínáltam. Ha már tanárnő hordozható JBL-hangfalából kitűnő hangminőségben szólalhattak meg a dalok.
Sipos Andrea három osztályába (7., 8. és 9.) sikerült bejutnom, és a diákokkal meghallgattatnom a felvételeket, egyúttal kitöltetnem velük a hozzá gyártott kérdőívet, amelyből kiderült, hogy hallották-e már az adott zeneművet, ha igen, hol, és mennyire tetszett nekik (1–5-ig pontozhatták).
A burkolt szándék – azon túl, hogy a magunk módján részesei lehessünk egy nemzetközi projektnek, és hogy tudjanak róla, hogy ez a nap világszerte a zenéé – az volt, hogy mindenkinek megadja a lehetőséget arra, hogy magas minőségű kultúrát fogyasszon, vagy legalább is tudjon róla, hogy sok esetben ez csak karnyújtásnyira van tőle. Ennek érdekében a kvízben szereplő felvételeket (teljes terjedelmében) a saját Spotify-csatornámon is pontosan ugyanúgy, sorba állítva elérhetővé tettem az odavezető QR-kód segítségével.
A hatás nem maradt el: az egyik osztályban már kérik a folytatását, és ha lehet, kértek egy hasonló kvízt is magyar popzenei felvételekből. Nekem legyen mondva! Kíváncsian várom annak is az eredményét!